Zaplanuj, zamiast ryzykować
2017-11-20
Wszyscy wiedzą, że biznesu nie da się prowadzić spontanicznie, podejmując decyzje intuicyjnie. Ulubiona miarka naszych babć – „na oko” – sprawdza się tylko w kuchni.
Firma potrzebuje bardziej skrupulatnych założeń, wynikających z konkretnych wyliczeń oraz analiz, nie prób i błędów. Najskuteczniejsze, najbardziej efektywne jest stworzenie planu obejmującego działania przedsiębiorstwa całościowo – to jednak zadanie wymagające. Na ile więc teoria rozmija się z praktyką?
Planowanie w każdej firmie to złożony i wieloaspektowy proces. W mechanizmy planistyczne zaangażowane są niemal wszystkie działy firmy – sprzedaż, logistyka, produkcja, marketing, finanse, kadry itd. Każdy z działów przygotowuje własny plan, pokrywający działania w odpowiednim obszarze. Są to na przykład:
- Prognozowanie popytu na wyroby i usługi firmy oraz zarządzanie nim (Forecasting)
- Planowanie sprzedaży i operacji (S&OP – Sales and Operations Planning)
- Planowanie zdolności produkcyjnych (RCCP – Rough Cut Capacity Planning)
- Budowanie i zarządzanie głównym harmonogramem produkcji (MPS – Master Production Scheduling)
- Planowanie zapasów wyrobów/półproduktów/materiałów oraz zarządzania alokacjami w sieci dystrybucji
- Planowanie zakupów
Jednak wszystkie te plany muszą być odpowiednio skoordynowane – bez współdziałania wewnątrz organizacji nie da się dobrze i kompletnie rozplanować działań całej firmy, a pojedyncze etapy stają się nieefektywne, jeśli nie zupełnie bezużyteczne.
Czytaj całość artykułu tutaj: https://www.erp-view.pl/erp/zaplanuj_zamiast_ryzykowac.html
Wasze komentarze (0):