Współczesne wyzwania efektywnej gospodarki magazynowej w branży dystrybucji artykułów budowlanych


Współczesne wyzwania efektywnej gospodarki magazynowej w branży dystrybucji artykułów budowlanych
2015-04-20
Przed jakimi wyzwaniami z obszaru gospodarki magazynowej stają współcześnie dystrybutorzy szeroko pojętej branży artykułów budowlanych, sanitarnych i grzewczych?

Żeby dowiedzieć się jak wygląda dystrybucja w takich firmach, została przeprowadzona ankieta z osobami odpowiedzialnymi za kierowaniem magazynem bądź logistyką w danym przedsiębiorstwie. Dla potrzeb niniejszego opracowania zadano 7 pytań mających na celu sprawdzenie jakie trudności występują podczas zarządzania magazynem takiego dystrybutora oraz czy firmy sobie z nimi radzą, a jeśli tak, to za pomocą jakich metod oraz rozwiązań. Jednocześnie podczas omawiania odpowiedzi na poszczególne pytania omówione zostały konkretne warianty działań mogących wspierać efektywną pracę magazynu dystrybutora.

Przeczytaj również:

Planowanie zamówień - pięta achillesowa?

Jednym z najbardziej newralgicznych elementów zapewnienia ciągłości łańcucha dostaw jest właściwe planowanie zamówień. Czy szefowie działu logistyki lub magazynu zawsze wiedzą dokładnie jak duże powinno być kolejne zamówienie i w jakim terminie zrealizowane, żeby dział sprzedaży nie miał przerw w realizacji zleceń klientów?

Z przeprowadzonej ankiety wynika, że prawie połowa firm nie ma trudności z określeniem jak duża powinna być partia zamawianego towaru (patrz pyt. 1). Jednak całkiem sporo, bo 38% przepytanych osób przyznało się, że zdarza im się mieć problemy z oceną wielkości zamówień. Najprawdopodobniej zamawiają oni towar "na oko", według swojej wiedzy i doświadczenia. W efekcie w magazynie mogą zdarzać się nadwyżki lub niedobory towaru, co może prowadzić do zamrażania kapitału firmy w asortymencie lub nieporządku w magazynie wiążącego się z nieefektywną gospodarką magazynową.

Do właściwego określenia wielkości zamówienia nie jest potrzebny system magazynowy - w praktyce zdarzają się przypadki prowadzenia statystyk w arkuszu Excela, czy wręcz odręcznie na kartce papieru, na tyle skuteczne, że szef magazynu zawsze wie kiedy i co zamówić.

Jednak podczas planowania zamówień należy trafnie przewidzieć - czasem nawet z wielotygodniowym wyprzedzeniem - kiedy powinno zostać złożone zamówienie u dostawcy, żeby dotarło ono do dystrybutora na czas. Mowa oczywiście o sytuacji, kiedy firma sprowadza towar spoza granic naszego kraju. A taka sytuacja zdarza się nader często - chcąc być konkurencyjnym importuje się towar z takich miejsc, w których można kupić go w jak najbardziej atrakcyjnych cenach. Dlatego dystrybutorzy materiałów budowlanych i wykończeniowych sprowadzają swój asortyment z krajów europejskich, jak i innych kontynentów, w tym z ciągle najtańszych Chin.

Czytaj całość artykułu tutaj: http://erp-view.pl/wms/wspolczesne_wyzwania_efektywnej_gospodarki_magazynowej_w_branzy_dystrybucji_artykulow_budowlanych.html

 



Nadesłał:

openmediagroup

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl